Interview met Irma de Bruijne van de Teekenschool van het Rijksmuseum

“Het is een materiaal van nú. In deze tijd waar milieu en gezondheid heel belangrijk zijn, hebben wij ervoor gekozen om deze moderne olieverf te gebruiken.”

Interview met Irma de Bruijne van de Teekenschool van het Rijksmuseum

Irma de Bruijne.jpg 
photo: Irma de Bruijne

Omdat we elkaar online spreken zit Irma de Bruijne, Hoofd Ateliers van de Teekenschool van het Rijksmuseum, thuis in haar eigen atelier. Ze laat mij (via de camera) prachtig werk zien, dat met verf gemaakt is. Ze borduurt echter veel vaker op basis van een raster of oervorm, met hele kleine rijstkorrels of met plantaardige kleuren. Een aantal werken heeft zij samen met drie andere kunstenaars gemaakt tijdens een verblijf in India, waarvoor zij de oude Indiase techniek ‘blockprinten’ gebruikten.
Hopelijk kan dit binnenkort weer, reizen…

Welke opleiding heb je gevolgd?

Ik ben afgestudeerd aan de kunstacademie ArtEZ in Arnhem op de afdeling Architectonische Vormgeving/Monumentaal. Ik maakte hele grote beelden die altijd groter werden dan ik zelf ben!
Na mijn studie heb ik heel veel verschillende dingen en opdrachten gedaan. Ik heb onder andere bij ‘Wherelant’ lesgegeven aan kinderen en volwassenen. Ook ben ik twee keer moeder geworden en verhuisd van Amsterdam naar de Beemster. Lekker in de natuur, met planten en bloemen. De natuur blijft voor mij altijd een belangrijk uitgangspunt.

Eyeopener in de Royal Talens verffabriek

In die tijd, zo’n 25 jaar geleden, ben ik voor het eerst bij Talens geweest. Ik heb er een tweedaagse cursus gevolgd en we mochten een kijkje nemen in de verffabriek. Ik was helemaal verkocht! Ik had verwacht dat ik lopende banden zou zien, wat ik ook geweldig vind, maar dat was helemaal niet zo. Ik zag hoe de verf werd gewreven, welke grondstoffen er allemaal werden gebruikt en de ontzettende hoeveelheid mensenwerk die erbij komt kijken. Als je dat ziet, dan begrijp je ook waarom verf zo kostbaar is en ga je beter begrijpen waarom deze verf zo goed is. Het was echt een eyeopener.

RT factory.jpg

De Teekenschool van het Rijksmuseum

Tijdens mijn opleiding ‘Didactische Bijscholing Beeldende Kunsten’ ging ik stage lopen bij het Van Gogh Museum. Daar ben ik vervolgens 10 jaar gebleven! Ik werkte daarnaast ook als freelancer bij andere musea zoals het Stedelijk Museum. Toen een vriendin vroeg: “Is die baan bij de Teekenschool van het Rijksmuseum niet iets voor jou?”, bleek dat iedereen behalve ik al van deze baan had gehoord. Gelukkig werd ik aangenomen, want deze baan was op mijn lijf geschreven en ik vind het nog steeds geweldig! Het Rijksmuseum wilde meer educatie en dat werd echt groots en anders aangepakt. De Teekenschool werkt altijd vanuit de collectie van het Rijksmuseum en dat is zo’n waanzinnige collectie, daar raak je nooit op uitgekeken. Elk werk en elke kunstenaar heeft wel weer een andere techniek of iets anders wat leuk is om uit te pluizen en om iets mee te doen.
Eigenlijk doet Royal Talens dat ook, ze kijken wat je kunt met zowel oude als moderne technieken. Misschien dat Royal Talens mij daarom ook zo aanspreekt, omdat we op een bepaalde manier dezelfde oorsprong hebben. Want kunst maken begint bij het materiaal. Jullie maken het materiaal en wij hebben de kunst, en ik ben eigenlijk een soort intermediair.teekenschool_2.jpg

photo: Rijksmuseum

Cobra olieverf in de Teekenschool

Tegenwoordig weten kunstenaars helemaal niet zo goed meer waar het materiaal van is gemaakt en wat de grondstoffen zijn: ze kopen gewoon een tube. Vroeger was het belangrijk dat de kunstenaar materiaalkennis had. Je moest weten hoe de verschillende materialen op elkaar reageren. We zijn die kennis eigenlijk een beetje verloren, maar aan de andere kant zijn mensen wel weer nieuwsgieriger. Ze willen onderzoeken hoe de materialen vroeger gebruikt werden om dit vervolgens na te doen. Dat merk ik in de Teekenschool. We laten ze zien hoe de oude olieverftechniek werkt, maar wij gebruiken in de Teekenschool alleen Cobra watervermengbare olieverf.

Wij hebben voor Cobra gekozen om verschillende redenen:

  • De verf bevat geen oplosmiddelen. Dat is veel beter voor ieders gezondheid, vooral omdat er met veel mensen in een ruimte wordt gewerkt en sommige mensen misschien allergisch zijn voor de oplosmiddelen als terpentine.
  • Het is heel leuk als je kunt zien wat het effect is, dat het gewoon écht goede olieverf is en dat je prachtige resultaten krijgt. Het is gewoon een fantastisch product.
  • Het is een materiaal van nú. In deze tijd waar milieu en gezondheid heel belangrijk zijn, hebben wij ervoor gekozen om deze moderne olieverf te gebruiken.

Ik dacht hierbij niet alleen aan mijzelf of aan het Rijksmuseum. Ik denk veel verder dan dat, want ik denk dat dit de olieverf van de toekomst is. We gaan met de tijd mee!