FAQ
Ja, alle olieverftechnieken kunnen worden toegepast met Cobra watervermengbare olieverf, Alla prima schilderen (nat in nat schilderen) – Gelaagd schilderen – Glaceren – Impasto schilderen.
Om het mengen van olie en water mogelijk te maken heb je een toevoeging nodig, die er als een soort intermediair voor zorgt, dat een stabiel mengsel ontstaat van kleine oliedruppeltjes in water. Dit mengsel wordt emulsie genoemd en de toevoeging heet een emulgator.
Werken met Cobra heeft de volgende voordelen:
- geen schadelijke oplosmiddelen nodig zoals terpentine en terpentijn, wat beter is voor gezondheid en milieu
- eenvoudig in gebruik (water en watervermengbare mediums)
- penselen en ander gereedschap zijn gemakkelijk schoon te maken met water en zeep
- 100% behoud van penseelstreek/structuur
- geen kleurverandering van nat naar droog
- alle kleuren hebben de hoogste graad van lichtechtheid (+++ = minimaal 100 jaar onder museum omstandigheden)
- geschikt voor alle olieverftechnieken (a la prima en nat in nat)
Met Cobra watervermengbare olieverf kun je op dezelfde manier schilderen als met traditionele olieverf.
Bij het schilderen met traditionele olieverf wordt in de onderlagen gebruik gemaakt van de schadelijke oplosmiddelen terpentine of terpentijn.
Met Cobra watervermengbare olieverf kan hiervoor water gebruikt worden. Water is de vervanger voor terpentine. Zo wordt er gewerkt zonder oplosmiddelen, zodat de werkruimte vrij is van de hinderlijke geur van oplosmiddelen.
Alle vetvrije en enigszins absorberende ondergronden kunnen worden gebruikt voor het schilderen met watervermengbare olieverf, mits deze voorzien zijn van een universele primer.
Doorgaans zijn opgespannen spieramen al voorzien van deze preparing.
Onbehandelde ondergronden zoals papier, karton, hout, katoen en linnen, kunnen met Gesso 1001 van Talens worden geprepareerd. Dit is een uitstekende universele primer op basis van een puur acrylaat.
Bij het zelf prepareren van open geweven doek is aan te bevelen om eerst een laag Amsterdam acryl bindmiddel aan te brengen. De mazen van het doek worden hierdoor afgesloten zodat de Gesso er niet aan de achterkant doorheen komt.
Nee, tenzij deze universeel geprepareerd is. Technisch gezien is het af te raden om met Cobra direct op papier te schilderen.
Cobra is een pure olieverf, ook al laat de verf zich vermengen met water. De olie zal door het papier worden opgezogen, waardoor de pigmenten hun binding verliezen. Bovendien kan barstvorming ontstaan. Daarom moet het papier eerst met Gesso 1001 van Talens worden geprepareerd.
Olieverf hecht niet goed op metaal, kunststof of andere niet zuigende ondergronden. De ondergrond moet eerst behandeld worden met een hecht- of washprimer die geschikt is voor de desbetreffende ondergrond.
We kunnen de kwaliteit van de hechting van de primer niet garanderen. Schuur de hechtprimer na droging licht op en breng een tweede laag aan. Schuur ook deze laag na droging licht op en breng één of meerdere lagen Gesso 1001 aan. Op deze ondergrond kan nu met olieverf gewerkt worden.
In beide kwaliteiten worden dezelfde pigmenten verwerkt. De verschillen liggen in de hoeveelheid pigment en de fijnheid van de vermaling in het productieproces.
In Cobra Artist wordt meer pigment verwerkt en de pigmenten worden fijner gemalen tijdens het productieproces.
In beide kwaliteiten worden dezelfde pigmenten verwerkt. De verschillen liggen in de hoeveelheid pigment en de fijnheid van de vermaling in het productieproces.
In Cobra Artist wordt meer pigment verwerkt en de pigmenten worden fijner gemalen tijdens het productieproces.
In principe is dit technisch mogelijk, lange termijn gevolgen zijn onbekend.
Traditionele olieverf en Cobra kunnen gecombineerd worden tot de maximale verhouding van 1/5 (dus maximaal 20 % traditionele olieverf). Tot een verhouding 1/5, olie 1/ cobra 5.
Olieverf heeft een vet en glad oppervlak waardoor de Gesso niet goed hecht.
De verf bestaat uit verschillende ingrediënten. Voor specifieke informatie kunt u contact met ons opnemen.
Voor Cobra verf kan je dezelfde penselen gebruiken als bij reguliere olieverf. Er zijn ook penselen onder het merk Cobra verkrijgbaar. Dit zijn penselen van ‘Selected Filament’ haar: veerkrachtige, synthetische haren. Ook dierlijke haren kun je hier gebruiken, zoals Kolinsky, red sable, ox hair en varkensharen penselen.
Droogproces van olieverf
Olieverf is een chemisch (oxidatief) drogende verf, de olie droogt door zuurstofopname uit de lucht. Hierdoor worden de moleculen in ketens aan elkaar gekoppeld. (Ultraviolet)licht is nodig om hiervoor de energie te leveren.
De chemische droging van lijnolie neemt veel meer tijd in beslag dan de fysische droging van de andere verfsoorten.
Afhankelijk van de laagdikte en het type pigment is de verffilm handdroog in ongeveer één tot zes weken. Het geheel doordrogen van de film duurt ongeveer een half jaar tot één jaar en bij erg dikke lagen zelfs meerdere jaren. De opname van zuurstof stopt dan niet; nu treedt het verouderingsproces in werking. Na het drogen van de verf is het dan ook raadzaam het schilderij met een slotvernis te behandelen. De opname van zuurstof en daarmee het verouderingsproces wordt hierdoor afgeremd.